Direktlänk till inlägg 14 augusti 2013

Sätt pris efter värde

Av Malin Persson - 14 augusti 2013 01:15

Vilken vara eller tjänst du än har, måste du bestämma vilket pris du ska sätta på den, hur mycket du ska ta betalt.


  Om detta ämne finns det hela bibliotek skrivna. Innan du ger dig på att läsa alla de böckerna och innan du sätter dina priser med hjälp av traditionella metoder kan det vara bra om du lyssnar på dessa enkla ord: Sätt pris efter värde!


Det finns många sätt att bestämma vilket pris man ska ta.

 

Man kan prissätta sin tjänst eller vara genom att göra ett påslag på produktionskostnaderna. Man kan bestämma sig för en bruttomarginal på exempelvis 40 procent och sätta priset därefter. Man kan studera konkurrenterna och lägga sig bredvid, under eller över dem.


Det som saknas i de här metoderna är den grundläggande insikten om vad din produkt egentligen är värd för kunden. Att sätta pris efter värde innebär att man låter priset återspegla det värde som varan eller tjänsten har för kunden.


För att kunna göra det måste man först ha klart för sig vad detta värde består i och hur mycket det är värt för kunden. När man sätter pris på en tjänst innebär det att man undviker den fälla som det är att ta betalt per timme. I stället tänker man efter vilket resultat tjänsten åstadkommer och vad det kan vara värt för kunden, varefter man sätter sitt pris som en procentandel av värdet på detta resultat.


Till exempel tar en normal privatdetektiv betalt per timme, kanske 1000 kr i timmen. Om byrån får i uppdrag att hitta en försvunnen person eller göra en bakgrundsundersökning av ledningen för ett företag som är till salu, genomför man uppdraget, multiplicerar antalet timmar med 1000, lägger till övriga utgifter och skickar en räkning.


En annan detektivbyrå kanske sätter sina priser på ett annat sätt, nämligen efter värde. När ägaren för den här byrån diskuterar ett uppdrag med en potentiell klient, bestämmer han vilket värde ett lyckat resultat har för klienten.


Om klienten vill återfinna en tavla, ett stulet mästerverk, frågar byråns ägare vad tavlan är värd. Sedan bestämmer detektivbyrån sin ersättning, sitt pris som en procentandel av den stulna tavlans värde.


Eftersom den här byrån är experter på att återfinna stulna konstverk kan den ta mer betalt än en viss timlön. Företagets kunskaper förtjänar ett prispåslag, men konkurrensen bestämmer hur stort det påslaget kan bli.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Persson - 21 oktober 2018 13:29

Ett inlägg från Avanzabloggen som kanske stillar oron en smula för dig som drömt mardrömmar om börskrasch. Du hittar originalinlägget här.  I veckan har börsen rört sig mycket och fort. Breda börsfall på världens finansmarknader och mörka rubrik...

Av Malin Persson - 5 september 2013 06:15

Enögas giriga avgrundsskratt och knarrande cykel är kanske inte smörjmedel för entusiastiska entreprenörer, men tänkvärt ändå. ...

Av Malin Persson - 22 juli 2013 01:00

Den viktigaste faktorn för att ditt företag (litet eller stort) ska bli framgångsrikt är att du har kunder. Att ha kunder är viktigare än affärsidéer, marknadsföring, finansiering, planering eller någonting annat. Det är den första regeln och den får...

Av Malin Persson - 20 mars 2012 09:45

Som fenomen är mikrolån och hela grejen med att låna direkt på nätet i termer av små summor, relativt nytt. Väldigt många har kritiserat denna låneform, forskare har kallat det för ett slags "cynisk utsugningsmetod", där lånegivaren är ute efter att ...

Av Malin Persson - 14 mars 2012 08:15

I det här inlägget ska vi inte fokusera aktiviteten och konsten att låna direkt, utan mer allmänt blicka på kostnader, pengar när man är sambor.    Det är viktigt att komma överens om hur mycket var och en ska betala av de gemensamma kostnaderna....

Ovido - Quiz & Flashcards