Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Affärer mellan olika aktieägare

Av Malin Persson - 29 januari 2012 13:16

Aktiebolaget får sitt kapitaltillskott när (nya eller gamla) aktieägare tecknar sig för nya aktier i en nyemission. Aktiebolaget får kapital och aktieägaren får aktier, som kan liknas vid ett slags ägarbevis. Det är dessa "ägarbevis" som byter ägare på börsen Företaget har således ingen del i detta, handeln med aktierna på börsen är till för att aktieägarna ska kunna sälja sina aktier, och för att nya placerare ska kunna köpa de befintliga aktierna från andra aktieägare.


Företaget har ingen del av värdestegringen om aktie som givits ut (emitterats) för 100 kronor senare stiger och noteras till 200 kronor på börsen. Den senare försäljningen är en affär mellan aktieägarna. Om ett annat företag emitterat aktier till kursen 100 kronor och dessa senare noteras till 50 kronor på börsen, påver kas inte företaget (som redan fått in 100 kronor i kapital för varje aktie). Det är aktieägarna som får se värdet på sina aktier minska.


På börsen är det aktier som noteras, inte företag. Företagen sv rar dock för att alla uppgifter är korrekta och de måste skriva på ett inregistreringskontrakt med börsen. I detta kontrakt finns det nog granna bestämmelser om hur företagets information och andra kontakter med aktiemarknaden ska skötas. I dagligt tal gör man ingen skilhiad på noteringen, vi säger att företaget är börsnoterat. Eftersom det är aktierna som är börsnoterade betyder det emellertid att ett företag inte behöver ha alla sina aktieslag börsnoterade.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Persson - 21 oktober 2018 13:29

Ett inlägg från Avanzabloggen som kanske stillar oron en smula för dig som drömt mardrömmar om börskrasch. Du hittar originalinlägget här.  I veckan har börsen rört sig mycket och fort. Breda börsfall på världens finansmarknader och mörka rubrik...

Av Malin Persson - 5 september 2013 06:15

Enögas giriga avgrundsskratt och knarrande cykel är kanske inte smörjmedel för entusiastiska entreprenörer, men tänkvärt ändå. ...

Av Malin Persson - 14 augusti 2013 01:15


Vilken vara eller tjänst du än har, måste du bestämma vilket pris du ska sätta på den, hur mycket du ska ta betalt.     Om detta ämne finns det hela bibliotek skrivna. Innan du ger dig på att läsa alla de böckerna och innan du sätter dina priser...

Av Malin Persson - 22 juli 2013 01:00

Den viktigaste faktorn för att ditt företag (litet eller stort) ska bli framgångsrikt är att du har kunder. Att ha kunder är viktigare än affärsidéer, marknadsföring, finansiering, planering eller någonting annat. Det är den första regeln och den får...

Av Malin Persson - 20 mars 2012 09:45

Som fenomen är mikrolån och hela grejen med att låna direkt på nätet i termer av små summor, relativt nytt. Väldigt många har kritiserat denna låneform, forskare har kallat det för ett slags "cynisk utsugningsmetod", där lånegivaren är ute efter att ...

Skapa flashcards