Direktlänk till inlägg 22 juli 2013

Skaffa kunder först och främst

Av Malin Persson - 22 juli 2013 01:00

Den viktigaste faktorn för att ditt företag (litet eller stort) ska bli framgångsrikt är att du har kunder. Att ha kunder är viktigare än affärsidéer, marknadsföring, finansiering, planering eller någonting annat. Det är den första regeln och den får man aldrig glömma bort eller bryta.


Att ha en kund betyder att en eller flera personer med säkerhet kommer att köpa din produkt nu eller när den är tillgänglig. Att skaffa kunder kan vara lätt, eller som i de flesta fall, svårt. Mer om detta kan du läsa på drömekonomibloggen här


När huvudpersonen i basebollfilmen Field of Dreams betraktar byggandet av en basebollplan mitt i ett majsfält i Iowa, sammanfattar han entreprenörens dilemma: "Om jag bygger den här planen, kommer de hit och tittar då?"



Du kan avgöra om du har kunder genom att göra marknadsundersökningar, genom testmarknadsföring, genom instinkt eller ovanligt vanligt sunt förnuft. Till exempel så vet medicintillverkaren att det finns kunder som vill ha medel mot fetma.


Tandkrämstillverkaren vet att han har kunder för en tandkräm som faktiskt gör tänderna vita. Advokaten vet att hon har kunder bland dem som kan vinna ekonomiskt i en arvstvist. Internetauktionerna vet att de har kunder därför att auktioner har florerat utan Internet i århundraden.


Kvinnan som startar en specialkosmetisk verksamhet, som säljer havrekakor eller juldekorationer vet att hon har kunder därför att folk köpte hennes kakor och dekorationer på kyrkans julmarknad och bad om fler.


Att ha kunder är den första regeln. Att skaffa kunder är regel nummer två. Att behålla kunderna är den tredje regeln.


Småföretagarens prioriteringar

Så här måste småföretagaren prioritera och organisera sin tid (i rangordning):

  1. Håll ett glödande fokus på marknadsföring och försäljning.
  2. Behåll existerande verksamhet.
  3. Få verksamheten att växa.
  4. Skaffa nya affärer.
  5. Sköt prissättning, fakturering, krav.
  6. Se till att det finns kontanter.
  7. Betala löner.
  8. Anställ duktigt folk.
  9. Lyssna noga på alla.
  10. Utbilda personalen.
  11. Se till att produkterna har högsta kvalitet, sett med kundens ögon.
  12. Ha klart för dig på vilket sätt din vara eller tjänst skiljer sig från konkurrenternas.
  13. Sätt upp mål.
  14. Delegera neråt, neråt, neråt, till den lägsta nivå där det finns någon med kompetens att sköta uppgiften.
  15. Gulla med leverantörerna.
  16. Gulla med långivarna.
  17. Godkänn personligen alla utgifter över 7 000 kr.
  18. Sköt den administration som är nödvändig att göra nu för att inte skapa stora problem längre fram.
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Persson - 21 oktober 2018 13:29

Ett inlägg från Avanzabloggen som kanske stillar oron en smula för dig som drömt mardrömmar om börskrasch. Du hittar originalinlägget här.  I veckan har börsen rört sig mycket och fort. Breda börsfall på världens finansmarknader och mörka rubrik...

Av Malin Persson - 5 september 2013 06:15

Enögas giriga avgrundsskratt och knarrande cykel är kanske inte smörjmedel för entusiastiska entreprenörer, men tänkvärt ändå. ...

Av Malin Persson - 14 augusti 2013 01:15


Vilken vara eller tjänst du än har, måste du bestämma vilket pris du ska sätta på den, hur mycket du ska ta betalt.     Om detta ämne finns det hela bibliotek skrivna. Innan du ger dig på att läsa alla de böckerna och innan du sätter dina priser...

Av Malin Persson - 20 mars 2012 09:45

Som fenomen är mikrolån och hela grejen med att låna direkt på nätet i termer av små summor, relativt nytt. Väldigt många har kritiserat denna låneform, forskare har kallat det för ett slags "cynisk utsugningsmetod", där lånegivaren är ute efter att ...

Av Malin Persson - 14 mars 2012 08:15

I det här inlägget ska vi inte fokusera aktiviteten och konsten att låna direkt, utan mer allmänt blicka på kostnader, pengar när man är sambor.    Det är viktigt att komma överens om hur mycket var och en ska betala av de gemensamma kostnaderna....

Skapa flashcards